Interview Hans Wolters: Kansen in de Crisis, Business in Barcelona

25.09.2013 Auteur: Handelmetspanje.nl

www.holanda.esHans Wolters is eigenaar van het onafhankelijke verzekeringsmakelaarskantoor IFAR dat hij in 2008 oprichtte, toen de crisis in Spanje net was begonnen. Hij bedient klanten in onder meer Barcelona, Madrid en in Valencia. Jaarlijks groeit zijn bedrijf met meer dan 20 procent.

Voordat Hans zijn bedrijf oprichtte, werkte hij als verzekeringsagent voor Spaanse particuliere klanten. "Maar die regelen hun verzekeringen steeds vaker via internet. Dat is goedkoper en volgens mij heeft die trend zich als gevolg van de economische crisis ook een stuk sneller ontwikkeld. Vandaag de dag telt de prijs, maar ik vind het moeilijk om niet de service te bieden, die ik graag wíl bieden." Tegenwoordig richt de ondernemer zich dus vooral op bedrijven. Vorig jaar verkocht hij zijn laatste Spaanse particuliere klanten aan een andere broker.

"Hoewel het roerige tijden zijn, zijn er genoeg bedrijven die overeind blijven en gezond zijn en die willen juist nu hun zaken zo goed mogelijk op orde hebben en dat geldt ook voor hun verzekeringen. Hoe staat het er bijvoorbeeld voor met hun schadeverzekeringen? Of ze kloppen aan voor levensrisicoverzekeringen, zoals we de laatste tijd veel hebben gemerkt. Zodat ze zekerheid hebben op het moment dat het toch misgaat", aldus Hans.

Kwaliteit heeft hij hoog in het vaandel en daarin onderscheidt IFAR zich van veel andere bedrijven op de markt. "Wij willen de klant duidelijkheid bieden. Dat doen we door de polis te analyseren en samen door te nemen wat er nu wel en niet gedekt is. Transparantie is voor ons een sleutelwoord." Dat laatste geldt ook voor termen als 'kwaliteit' en 'service'. "Wat dat betreft valt er nog veel te veranderen. Spanje heeft zich altijd onderscheiden als land met relatief lage lonen, maar met deze crisis blijkt dat dat niet voldoende is. De vraag naar kwaliteit neemt ook hier toe."

Als ondernemer richt Hans zich met name op vanuit Nederland aangestuurde bedrijven. "Omdat het contact met Nederlanders uiteindelijk toch het makkelijkst verloopt en omdat wij alle kennis en ervaring in huis hebben voor die markt. Maar natuurlijk is het een niche met een begin en een eind, dus wat dat betreft zullen we ook verder moeten kijken." Op de Spaanse markt richt hij zich vooralsnog niet, maar Hans sluit niet uit dat dat in de toekomst gaat veranderen.

"Spanje heeft lange tijd gehandeld als schiereiland en dat is aan de cultuur te merken. Het land wordt nu gedwongen om mee te doen met Europa. Volgens mij biedt dat mogelijkheden. Bijvoorbeeld voor wat betreft export. Daarnaast bieden alle zaken die belangrijk zijn voor de Spaanse cultuur, denk bijvoorbeeld aan eten, kansen. Om maar een voorbeeld te noemen: een concept als MultiVlaai, een goedkopere versie van de traditionele verjaardagstaart. Die zijn hier ontzettend duur."

Over de vraag waar Nederlandse ondernemers die naar Spanje komen rekening mee moeten houden, hoeft Hans niet lang na te denken. "In Nederland geldt 'what you see is what you get', maar dat gaat in Spanje niet op." Toch ziet hij eigenlijk vooral veel voordelen van het werken en leven in Spanje. "Het draait om samen zijn, vriendschap en de bevolking is minder materialistisch. Het is een land waar je echt kunt genieten."

Klik hier voor de video.