Interview Marco Hulsewé: Kansen in de Crisis, Business in Barcelona

12.09.2013 Auteur: Handelmetspanje.nl

www.holanda.esCrisis is kansen. Dat stelt Marco Hulsewé, die in 2009 samen met twee andere partners teamOn Investments oprichtte. "Dit is hét moment om de stap te wagen naar Spanje", zo oordeelt Marco.

"Wij houden ons bezig met corporate finance, bedrijfsacquisities en vastgoedtransacties in Spanje. In onze visie zitten we nu aan het eind van de recessie en we verwachten vanaf eind dit jaar weer groei in Spanje. Juist nu wordt vastgoed voor relatief lage prijzen verkocht en in onze optiek is dat zeer interessant. Anticyclisch investeren dus."

"Er zijn in Spanje relatief veel gezonde en rendabele bedrijven, die door een gebrek aan werkkapitaal niet kunnen groeien. Investeerders kunnen met een laag risico hoog rendement halen", aldus Marco. Ook wijst hij erop dat Barcelona een bijzonder aantrekkelijke locatie is. "Meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven in Spanje is hier gevestigd en de stad is een goede hub voor zowel de Spaanse als Latijns-Amerikaanse markt."

"Spanje is een groot land en de crisis in Andalusië is heel anders dan in Barcelona of Madrid, steden met een grotere bedrijvigheid en een meer gevarieerde economie. In Barcelona vind je bijvoorbeeld een florerende biotoop van internetbedrijven. Onze tip is dan ook te investeren in gezonde (productie)bedrijven met mogelijkheden voor internationalisatie en in vastgoed voor verhuur in steden."

Zelf begon Marco natuurlijk ook in een 'crisisjaar' en hij paste zijn bedrijfsvoering daar ook op aan. "In Spanje hebben we feitelijk een dubbele crisis gehad, twee recessies achter elkaar, en dat had tot gevolg dat wij onze plannen moesten bijstellen en veel conservatiever hebben moeten rekenen. We hebben getracht zo veel mogelijk met strategische partners in Spanje en daarbuiten te werken in plaats van met vaste medewerkers."

"Veel ondernemers zien alleen de problemen van een crisis, maar juist nu is het belangrijk om over oplossingen na te denken, proactief te zijn en praktisch creatief en voortvarend te werk te gaan", zegt Marco. Dat TeamOn midden in de crisis toch een succes werd, komt volgens hem door de multidisciplinariteit, het internationale karakter en het feit dat ze niet alleen hun talen goed spreken, maar ook de Spaanse markt kennen.

Nog een laatste tip voor ondernemers in Spanje in spé: wees professioneel, zet door en laat je arrogantie thuis. Het mag dan crisis zijn in Spanje, het is nog steeds één van de grootste economieën binnen Europa en één van de grootste taalculturen in de hele wereld.

Klik hier voor de video.