Culturele valkuilen

De Spaanse zakencultuur is anders dan die in Nederland. Ondanks dat de verschillen sinds de dood van dictator Franco in 1975 kleiner zijn geworden, is een goede voorbereiding essentieel om succesvol zaken te doen in Spanje.

Regionale verschillen
Spanje is een divers land met sterke regionale verschillen. Veel Spanjaarden ontlenen hun identiteit gedeeltelijk aan de regio waar ze vandaan komen.

Een regionale kenschets kan voorzichtig worden gemaakt. Grofweg kenmerken noordelingen zich door eigenschappen als serieus, ingetogen en gedisciplineerd. In het zuiden is de zakencultuur informeler en zijn Spanjaarden vaak toegankelijker. In de diverse autonome regio´s komt u echter ook veel onderlinge verschillen tegen. Over het algemeen zijn Spanjaarden warm en gastvrij.

Communicatie
Met kennis van het Engels alleen redt u het vaak niet in Spanje. Spanjaarden spreken over het algemeen niet zo goed Engels als Noord-Europeanen. Veel grotere bedrijven hebben wel personeel dat Engels spreekt. Toch is een eerste benadering in het Spaans vaak effectiever. Het gebruik van een tolk is gebruikelijk wanneer men de taal niet machtig is. In de grote steden wordt wel vaker Engels of Frans gesproken.

In Spanje is het erg belangrijk veel en direct contact te hebben met zakenpartners. Investeren in een goede persoonlijke relatie met zakenpartners is essentieel. De communicatiestijl van Spanjaarden kan op Nederlanders soms overkomen als theatraal of overdreven emotioneel, maar het gebruik van lichaamstaal is voor de Spanjaard belangrijk om zijn boodschap kracht bij te zetten.

Verbale communicatie is vaak belangrijker dan schriftelijk contact. Volg een geschreven bericht altijd op met een telefoontje of bezoek om zaken te bespreken. Spaanse zakenlui komen namelijk niet vanzelfsprekend met een antwoord. Het is belangrijk om te weten dat dit een duidelijk cultuurverschil is en dat het uitblijven van antwoord op een e-mail niet negatief moet worden geïnterpreteerd.

Zakelijke bijeenkomsten
Het opbouwen van een vertrouwensband met de zakenpartner staat vaak voorop bij een meeting. Schrik dus niet van persoonlijke vragen. Agenda´s worden in Spanje nauwelijks gebruikt. Wanneer dat in een uitzonderlijk geval wel zo is, worden deze meestal niet aangehouden. Spaanse overeenkomsten zijn vaak flexibel en volharding kan nodig zijn om ervoor te zorgen dat afspraken ook daadwerkelijk worden uitgevoerd.

In Spanje wordt het over het algemeen belangrijk geacht creatief te kunnen inspringen op veranderingen. Hier wordt doorgaans meer waarde aan gehecht dan aan lange-termijn planning. Stiptheid is vaak niet het sterkste eigenschap van Spanjaarden. Desalniettemin wordt het aangeraden zelf op tijd te komen op afspraken. Enerzijds omdat het algemeenheden betreft die niet voor alle Spanjaarden gelden en anderzijds omdat van u als Noord-Europeaan vaak wel wordt verwacht dat u op tijd bent.

Zakendiscussies en –afspraken vinden vaak plaats tijdens de lunch, de hoofdmaaltijd van de dag. Een lunch duurt vaak wel twee tot drie uur en bestaat meestal uit drie gangen. Neem hier de tijd voor en beschouw het niet als verloren tijd. Het is een erg belangrijk onderdeel van het opbouwen van een relatie.

Kledingstijl
In Spanje is de juiste kleding belangrijk om een goede indruk te maken en respect te winnen. Uiteraard verschilt de kledingstijl per sector. In de meer conservatieve beroepsgroepen als financiën en recht is een net pak met stropdas op z´n plaats, in andere industrieën is de kledingstijl iets minder formeel.

Werktijden & vakantie
Het is allang niet meer gebruikelijk dat bedrijven tussen de middag sluiten voor een siësta. Wel wordt er uitgebreid geluncht, ongeveer tussen 14.00 en 16.00. De meeste mensen in Spanje eten thuis. In de grote steden is het echter gebruikelijk naar een restaurant te gaan voor een menu del día. In de avond eet men vaak rond 22.00 een lichtere maaltijd.

Wanneer een feestdag, een día festivo, op een dinsdag of donderdag valt nemen de meeste Spanjaarden tevens de maandag of vrijdag vrij voor een puente, een lang weekend. Augustus is een slechte maand om zaken te doen. In die maand nemen de meeste mensen vakantie en gaan bedrijven vaak over op jornada intensiva, werktijden van 8.00 tot 15.00 of zijn gesloten.

Laatste update: 23-08-2011